20دسامبر 2021- ورزش نه تنها عضلات را تمرین می دهد، بلکه می تواند از ایجاد کبد چرب نیز جلوگیری کند. یک مطالعه جدید توسط مرکز تحقیقات دیابت آلمان(DZD)، بیمارستان هلمهولتز مونیخ و دانشگاه توبینگن، سازگاری‌های مولکولی، به ویژه تغییر در میتوکندری‌های کبدی که در این فرآیند اتفاق می افتد را آشکار ساخت. این مطالعه اکنون در Molecular Metabolism منتشر شده است.

در سراسر جهان از هر چهار نفر یک نفر از بیماری کبد چرب غیر الکلی(NAFLD ، که بیماری متابولیک کبدی MAFLD نیز نامیده می شود) رنج می برد. افراد مبتلا به NAFLD، اغلب به دیابت نوع 2 نیز مبتلا هستند، همچنین خطر ابتلا به سیروز کبدی و بیماری های قلبی عروقی در آنها بالا می باشد. علاوه بر این، NAFLD با افزایش مرگ و میر همراه است. عدم تعادل بین انرژی دریافتی و مصرف، به عنوان علت این بیماری مورد بحث است، که منجر به رسوب چربی در کبد می شود و به مرور زمان عملکرد میتوکندریها را در سلولهای کبدی مختل می کند که هر دو عامل خطر برای ایجاد مقاومت کبد به انسولین و التهاب کبدی هستند.

چگونه ورزش سازگاری کبد را با افزایش دریافت انرژی بالا می برد

برای پیشگیری و درمان  NAFLD، اصلاح سبک زندگی با افزایش فعالیت بدنی توصیه می شود. اینکه تا چه حد ورزش منظم سازگاری کبد را با افزایش دریافت انرژی تغییر می‌دهد و اینکه ماهیچه‌های اسکلتی چه نقشی در این فرآیند دارند، توسط دانشمندان موسسه شیمی بالینی و پاتوبیوشیمی در بیمارستان دانشگاه توبینگن و موسسه تحقیقات دیابت و بیماری‌های متابولیک هلمهولتز مونیخ در دانشگاه توبینگن(IDM) مورد بررسی قرار گرفت. محققان با موسسه ژنتیک تجربی (IEG) در هلمهولتز مونیخ، موسسه علوم تحلیلی لایبنیتز در دورتموند و موسسه فیزیک شیمی دالیان در چین همکاری کردند.

ورزش می تواند از بیماری کبد چرب ناشی از تغذیه بیش از حد جلوگیری کند

در مطالعه ای که توسط دکترMiriam Hoene  و دکتر Lisa Kappler انجام شد، موش ها با رژیم غذایی پر انرژی تغذیه شدند. برخی از موش ها نیز تمرین منظم تردمیل را انجام دادند. پس از مداخله شش هفته ای، محققان کبد و ماهیچه های حیوانات را از نظر تغییرات در نسخه برداری، پروتئوم میتوکندری، ترکیب چربی و عملکرد میتوکندری بررسی کردند.

نتایج نشان داد که تمرین ورزشی، آنزیم های مهم تجزیه گلوکز و فروکتوز در کبد و همچنین متابولیسم پیروات میتوکندری را تنظیم می کند. به این ترتیب، بار سوبسترا برای تنفس میتوکندری و سنتز لیپید می تواند کاهش یابد. در نتیجه، چربی کمتری در کبد ذخیره می شود و لیپیدهای خاصی مانند گونه های دی اسیل گلیسرول کاهش می یابند. علاوه بر این، کنترل قند خون در موش‌های گروه ورزش بهبود می‌یابد. همچنین، افزایش ظرفیت تنفسی عضلات اسکلتی، سبب کاهش استرس متابولیک در کبد می شود.

داده‌های زیست‌شناسی سیستم‌ها بینشی جامع از سازگاری مولکولی کبد و ماهیچه‌ها با رژیم غذایی پرانرژی، تمرین و اثرات ترکیبی ارائه دادند.

دکتر Cora Weigert، از بیمارستان دانشگاه توبینگن، گفت: این نتایج به خوبی با رویکردهای مطالعات بالینی در حال انجام، که در آن مهارکننده‌ها در برابر برخی از اهداف موجود در اینجا، مانند انتقال‌دهنده پیروات میتوکندریایی آزمایش می‌شوند، مطابقت دارد. این نتایج همچنین نشان می دهد که فعالیت بدنی منظم بسیاری از اهداف را هم زمان تنظیم کرده و گره های کلیدی مسیرهای متابولیک را رفع می کند، اثری که با تک درمانی نمی توان به دست آورد.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20211220/New-study-shows-how-regular-exercise-protects-against-fatty-liver-disease.aspx